二噁英清潔 催淚彈 二噁英 精選FAQ 化學博士 K Kwong 解答可以點 清洗 處理

【二噁英清潔FAQ】生果仲食唔食得?食水、海鮮受污染?化學博士K Kwong解答催淚彈點處理

社會熱話

廣告

近日,坊間對催淚彈和二噁英清潔和污染的問題。最近,香港大學化學系博士、前香港中文大學講師 Dr. K. Kwong(鄺士山博士)頻頻在社交媒體上向大眾解釋催淚彈和二噁英的資訊和對人的影響。本網獲 Dr. K. Kwong授權,編輯將整理博士在社交網站的帖文,配以世衛組織的資料,助你一文睇清催淚彈和二噁英的影響。

撰文:SmartED編輯部|資料來源:世界衛生組織、環保署、K Kwong|圖片:中新社、環保署

反修例運動至今,香港警察已發射近萬枚催淚彈,近日有前線記者確診長出「氯痤瘡」,由於「氯痤瘡」是人體積存高濃度二噁英的可確認表徵,因此令人懷疑警方所施放的催淚彈是他攝入二噁英的源頭。

食物及衞生局局長陳肇始今日(11月20日)於立法會回應議員質詢時,強調內部有就催淚彈會否釋出山埃和二噁英作出研究,指暫時未有研究和文獻顯示催淚煙會釋出二噁英,又指催淚彈的燃燒時間短,加上警方多在開放式地區施放催淚煙,氣體很快就會消散,即使催淚煙燃燒期間釋出山埃亦會很快消散。

甚麼是二噁英?

二噁英可自天然途徑釋出,如火山爆發或森林火災,或是工業過程的副產品,例如在治煉、紙漿氯漂白、除草劑的生產過程中產生。

據世界衛生組織網站資料,二噁英對環境有持久性污染力,是一種劇毒物質。全球的環境中都有二噁英存在,它聚積在食物鏈中,主要在動物脂肪組織裡。二噁英一旦進入人體便會長久駐留,因為二噁英具有化學穩定性而且容易被脂肪組織吸收,長期積存於體內,它們在人體體內濃度降至最初一半所需的時間,估計長達7至11年。

如短期內接觸高劑量的二噁英,可能會導致皮膚損害,例如氯痤瘡和皮膚色斑,甚至可能影響肝臟功能;長期接觸會影響免疫系統、發育中的神經系統、內分泌系統,以及生殖功能的損害。世界衛生組織國際癌症研究所將二噁英分類為「已知人類致癌物」。

由於二噁英本身就普遍存在於環境之中,因此所有人的身體裏都有一定程度的二噁英,正常的環境接觸過不會影響人類健康。

有些人會較易受二噁英影響致健康問題,如發育中的胎兒對二噁英則最敏感,新生嬰兒的器官系統正處於迅速發育的階段,也會較易受到影響。

目前香港的二噁英濃度是多少?

環保署於11月19日公佈10月份的二噁英濃度數據,在中西區和荃灣區的空氣中二噁英濃度數值未有上升,其中中西區10月和9月的數據相同,荃灣的數據則錄得每立方米0.011皮克,比上一個月的0.025皮克為少。然而,環保署每月只會採樣量度兩天的數據,地區為中西區和荃灣區。


【K Kwong 解答:催淚彈 FAQ 常見問題】

Q1: 如何清洗皮膚上的CS / 二噁英?

(所謂清洗,即洗走帶有CS / 二噁英嘅塵粒,以下各題類同)
K: 用水+番梘沖洗10-15分鐘

Q2: 用咩番梘?梘液得唔得?

K: 最普通嗰啲番梘已得,梘液都得,冇所謂(唔用酒精,唔用BB油)

Q3: 如何清洗個人衣物上的CS / 二噁英?

K:

  • 嚴重污染(超濃味,一索件衫就咳):棄置
  • 少量污染嘅衫:
    Step 1 如果見到粉末就先用黐塵紙轆
    Step 2 用流水沖洗(勿用高壓水以免濺起受污染粒子)
    Step 3 獨立用洗衣機洗(勿溝其他非污染衣物,用普能洗衣粉就得)
    Step 4 洗衣機空機再洗一次
  • 少量污染嘅鞋,袋:
    戴手套,濕紙巾抹表面,之後再用流水沖洗

相關文章:【二噁英催淚彈清潔方法】 皮膚、衣物、家居正確清潔方法 附中醫推介湯水

Q4: 邊種濕紙巾?

K: 最普通嗰啲,只有水份(有啲有少少清潔劑ok),最好無其他成份如酒精。

Q5: 如何應對住所外有催淚彈?

K: 關窗,黐膠纸等,勿用明火煮食。放心,唔會咁易焗死,因為你出入都開門有新鮮空氣。

Q6: 如何清洗家居內 (或學校內) CS / 二噁英?

K: 開窗,戴手套,用濕紙巾抹,再用洗潔精加水抹多次
(勿用吸塵機,因排氣時會將污染粒子吹到更多地方;勿用漂白水,因會出含氯有機物,更毒)

Q7: 經過受催淚彈污染嘅地方,戴口罩有冇用?

K: 口罩有助減少吸入黐咗CS / 二噁英嘅粒子(但隔唔到氣體)都算有用

Q8: 市民家居清潔CS塵粒用咩口罩好?

K: 普通外科口罩已做到基本效果

Q9: 空氣清新機可以去除CS / 二噁英嗎?

K: 可以去除黐咗CS / 二噁英嘅較大粒子,但有可能喺後面噴到全屋小粒子。如好多塵,要定期適當清洗filter (戴口罩)。但如開窗就冇必要用。

Q10: 咩空氣清新機好?

K: 最基本嗰啲已做到以上效果,唔好信有啲咩特異功能嘅機,果啲光分解機不可短期分解到二噁英,而CS自己都會分解。即係除臭同分解甲醛外冇乜用。

Q11: 催淚煙 / CS可以吹到幾遠?幾耐先散?我住XX樓會唔會吸到?

K: 有資料話可去到幾百米,但實際要視乎風向。有啲數據話如果一粒正常大細嘅催淚彈爆咗,50米外15-30分鐘就會冇咗CS效果 (因為已經沉下,100-200米外就安全;我估計二噁英都係咁上下)。但全世界得香港放咁多催淚彈,人口又密集,所以影響必定比外國數據更大。依家香港冇數據,只能靠估。

Q12:咁HCN山埃氣呢?好毒喎

K: HCN真係好毒,但比空氣輕,你係屋企或者行過戰區都冇咁易中到。但太多HCN代表CS分解程度高,產其它毒嘢如二噁英、PCB、PCT亦高昨!

Q13: 雨水能否沖走街上CS / 二噁英?會否污染食水?

K: 可以,去咗海,不是水塘。因為未有試過係集水區放催淚彈呢!入污水渠落海,唔會污染食水

Q14: 雨水沖走啲CS / 二噁英落咗海,食魚有冇事?

K: Dilutional effect (即溝稀咗),CS / 二噁英到海嘅劑量不大,若非日日食同一個來源嘅魚,估計影響不大。

Q15: 懷疑受催淚彈影響嘅生果,食唔食得?

K: 厚皮生果 (如西瓜,蜜瓜) 用流水清洗,我會食;連皮食或大表面面積嘅生果 (如士多啤梨,藍梅) 我唔會食。

Q16: 二噁英係四圍飄定沉落地面?

K: 黐落塵粒或任何固體/液體,塵粒最後沉落地面或物件表面,最少10年先分解一半。

Q17: 燒膠會否出二噁英?

K: 講咗好多次,要有氯嘅膠如PVC造嘅膠先會燒出二噁英!

  1. 要燒到出二噁英,要有氯 Cl 同 有機物及温度高。
  2. 燒乜膠先燒到有二噁英呢?主要有PVC (3號膠、少部份深色嘅膠桶,電線),佢有氯,有機物。 PVC 由於本身有毒,呢幾十年已經被 PP (5號膠)及 PE (HDPE、2號膠)取代。示威者唔易係街揾到 PVC。
  3. 由於PVC 含碳量低(38.4%) 而 PP 及 PE (85.7%) ,PVC較難點著燒得,而燒著又臭又乸鼻,示威者好少玩 PVC。而燒著嘅温度低。不如汪 Sir 做吓實驗,睇吓 PVC 造嘅膠箱/桶係咪咁易著火啦!
  4. 垃圾焚化爐燒 PVC 出到 二噁英係因為温度夠高,你係街嘅開放式燒 PVC 冇咁高温呢。出到 dioxins 機會唔係冇,但好低!
  5. PP 及 PE 易著火,好好燒,又周圍都有,所以主要係燒佢,冇氯,所以冇二噁英。
  6. 其它垃圾係冇乜氯,所以燒到出二噁英嘅機會好低。

Q18: 吸咗催淚氣管好唔舒服點算?

K: 我自己中過最甘果次5分鐘都郁唔到,乜水都流,但洗眼5分鐘後已經冇乜事,但個肺痛咗2日,冇睇醫生。當然個個人身體唔同,你如果好唔舒服要去睇醫生。

Q19: 接觸咗催淚皮膚好痕/出疹點算?

K: 唔好R,搽止痕膏 (我用薄荷膏)。BB就咪俾佢R,亦咪用乜膏物膏。當然好唔舒服要去睇醫生!

Q20: 吸咗催淚彈對胎兒有幾大影響?

K: K Kwong唔係咁識Bio,要等各位醫生代解答。但以前啲資料話二噁英導致畸胎,係好長期接觸,唔係幾日幾月嗰啲喎!

Q21: 吸咗催淚彈可唔可以餵人奶?

徒弟Winnie Chan代答: 衛生署話2個鐘內唔餵得人奶。二噁英屬油溶性,會積聚喺人體內油脂細胞,包括母乳,但正路冇咁快入到奶。未有人做過呢種實驗,冇確實答案到底吸幾多就餵得/唔餵得。不過有一點可以肯定:如果自己皮膚有CS微塵,可以餵奶時被BB吸入!

Q22: 催淚彈令經血變黑色點算?

醫生代答: 如淨係經血顏色異常,無其他病徵 (如經期日子唔啱,非經期日子出血,或其他系統症狀) 醫生問清楚病歷同做檢查後,應該都冇咩可以做到。當然私家嘅話可以自費照吓超聲波確保結構上冇問題,但如果排公立分分鐘要排一兩年先第一次見到醫生,照超聲波或者要再排,短期內幫唔到件事。

相關文章:【緊急法下保險失效?】特首立禁蒙面法 示威/遊行/暴動下保險賠唔賠

網民提問

1. 咁蔬菜嗰啲係咪都唔好買住?

K: 有啲危,除非厚皮。厚皮生果如西瓜、蜜瓜用清水沖洗,我會洗。連皮食或大表面面積嘅生果,如士多啤梨、藍莓,我唔會食。

2. 想問下催淚氣體可以飄幾高啊?屋企有小朋友,最近又咳又出紅點,唔知關唔關事。前幾晚屋企樓下射左幾粒彈,隔左幾個鐘成廿幾樓都仲聞到好臭。

K: 最遠可達100-200米,約33-66層,但應該十零分鐘散。

3. 請問清潔家居是否用洗潔精水也可以?不一定要梳打粉水?Baking soda超市缺貨啊, 用baking powder得唔得?

K: baking soda (NaHCO3) 、baking powder (NaHCO3+solid acid)是不同的東西!我要soda。

4. 你話CS/二噁英會向下沈,我可唔可以解讀為去左地下?咁如小朋友高度(100厘米以下高),會唔會易啲吸到呢?如果係,又可以點呢?

K: 小朋友比大人易吸,所以要先清潔咗先。

5. 香港水含有氯氣成份,其實香港人用清水洗有冇問題?

K: 水喉水太少太少氯。

6. 衣物沖水要沖幾多分鐘先標準?

K: 我沖5~10分鐘

7. 如果一放催淚彈時即刻關窗,係咪要加埋膠紙封窗先得?放後幾多小時後可以開窗?

K: 當然膠紙!最少1夜先開返窗

8. 咁尖東辦公室或商場入面會唔會有好多殘留CS 或二噁英?如有,有咩可以做?

K: 入咗中央冷氣就GG,有排清

9. 想請問如果中環商場返工,係咪硬食啲毒?

K: 你成日係馬路返工先值得驚,你係商場怕乜?啲鞋用濕紙巾清潔

10. 餵人奶一直睇網上數據都話4-8個鐘之後先好餵,但係衛生署就話係2個鐘,擔心係報細數。

K: 我估奶粉安全啲

11. 關於清洗衣物上的CS,如果冇用流水沖洗,直接放洗衣機洗兩次,能有效洗走CS/二噁英嗎?

K: 洗多幾次。